Hoe graag sommigen het ook anders zouden willen zien, in de politiek en helemaal in de campagne draait het vooral om de poppetjes. Wie is premierwaardig? En wie zakt tijdens de debatten door het ijs?

Het is dan ook weinig verwonderlijk dat de persoonlijkheid achter de lijsttrekker meer aandacht krijgt. Lijsttrekkers kiezen daar ook zelf voor. Mark Rutte met een fotoreportage in de Linda, Jesse Klaver met zijn lastige jeugd in Roosendaal en Lodewijk Asscher die elke morgen zijn kinderen naar school brengt: het privéleven wordt als politiek middel ingezet. Het is natuurlijk de vraag hoe wenselijk dit is.

Daarom ditmaal de stelling: Het persoonlijke doet er tijdens de campagne wel degelijk toe en mag best ingezet worden om inhoudelijke standpunten extra kracht bij te zetten.

portret van lenteErica van Lente, waarnemend burgemeester in Bedum

‘De stelling is genuanceerd opgesteld. Zo ben ik het er zeker mee eens. De realiteit is namelijk simpelweg dat kiezers, ook ikzelf, zo hun stem uitbrengen. Welke kandidaat spreekt je ook als mens het meest aan? 

Inhoud staat voor mij voorop. Om die reden hoor ik ook niet tot de fans van interne lijsttrekkersverkiezingen. Daarbij slaat wat mij betreft de balans teveel door naar de persoon. Bovendien gaat er erg veel energie inzitten. Van dezelfde vrijwilligers en kandidaat, die daarna ook weer aan de bak moeten. En ja: natuurlijk is een goede lijsttrekker cruciaal. Maar die kunnen we ook op een andere manier, met betrokkenheid van leden, selecteren dan via deze route. 

Ik merk trouwens dat de veelheid aan debatten en aandacht voor de verkiezingen maakt dat ik nu zelf minder geneigd ben de (sociale) media te volgen. In mijn huidige rol roep ik inwoners op hun stem te gebruiken. En ik hoop dat de meeste mensen kiezen, zoals ik: inhoud voorop, met uiteraard oog voor de mens, die de kandidaat ook is.’ 

portret de kortMartijn de Kort, Statenlid in Noord-Brabant en nummer 25 op de kandidatenlijst

‘Eens! Mensen kiezen geen politici, ze kiezen volksvertegenwoordigers. Een mens en geen robot. Dus ja, een oprecht verhaal kan het vertrouwen van burger in de politiek verstevigen.

Bovendien kan je met je persoonlijke geschiedenis je inhoudelijke standpunten kracht bijzetten. Zo begrijpt iedereen dat het pleidooi voor een langer vaderschapsverlof voor Lodewijk als vader heel persoonlijk en belangrijk is. Voor mijzelf geldt dat evengoed: als ondernemer ken ik de obstakels die het mkb ervaart. Mijn verhaal komt recht uit het hart. Mensen waarderen dat!’

portret van der lindeIlco van der Linde, sociaal activist en nummer 19 op de kandidatenlijst

‘Helemaal mee eens! Mensen stemmen niet meer blind voor partijen of idealen, daar zijn ze te geïnformeerd en kritisch voor. Men is ook klaar met alles dat ruikt naar reclame of politics as usual. Doeners hebben de wind mee. In geouwehoer kun je niet wonen: “Practice what you preach.” Daar houden mensen van.

Iedereen zoekt naar wat echt is, puur en authentiek. Een persoonlijke campagne is daartoe onvermijdelijk. Dan durven meer mensen je te vertrouwen. Je lijkt ‘gewoon’ en wordt bijna tastbaar en bereikbaar; iemand waar de kiezer van kan houden. Ook daar is grote behoefte aan.’

portret van gent 1Stella van Gent, wethouder van Súdwest-Fryslân

‘Laat zien wat je preekt, als vrije vertaling van “practice what you preach”. Dit gezegde laat zich in alle situaties en maatschappelijke geledingen, en daarmee dus zeker in de politiek, gelden. Dus ja het persoonlijke doet er toe in een campagne en mag belicht worden. Je leefwijze, achtergrond, dagelijkse praktijk is van invloed op je politiek handelen en geeft de kiezer inzicht in op wie hij stemt. Wat kan hier op tegen zijn?

Welnu, politiek werk is bij uitstek collectief werk. Resultaten zijn vrijwel nooit terug te brengen op één individu, en zeker niet op een solistische lijsttrekker. Als eenling ben je nergens, ben je niets of niemand. Dus teveel aandacht voor het leven en achtergrond van het individu leidt behoorlijk af van de standpunten, werkwijze en behaalde resultaten van de partij waar je voor staat. Kortom, “practice what you preach” en blijf trouw aan het sociaal-democratisch en dus collectief en solidair gedachtegoed. Samen sta je pas echt sterk!’

portret schellekensGiselle Schellekens, raadslid in Nijmegen en nummer 28 op de kandidatenlijst

‘Maar natuurlijk mag het persoonlijke verhaal verteld worden! We hebben een partij met meer dan 45.000 leden. Allemaal mensen met een andere achtergrond: ieder een eigen verhaal. Dat vormt onze partij en haar standpunten. En het versterkt de drijfveren van onze politici. Daar mogen we best een beetje trots op zijn én beseffen dat het ons sterk maakt. Dus laat horen die mooie verhalen!’ 

 

Bijschrift afbeelding: Met Fortuyn en zijn hondje Carla werd het persoonlijke definitief politiek

Afbeelding: Michael Kooren | Hollandse Hoogte