Er is al veel over geschreven en gezegd, maar het advies om bestaanszekerheid niet meer de kernboodschap van de PvdA te laten zijn, heeft de gemoederen de afgelopen tijd behoorlijk beziggehouden. Uiteindelijk moest de soep niet zo heet gegeten worden. Het zou allemaal op een misverstand berusten en niet om de inhoudelijke focus, maar de campagneboodschap van Zeker Zijn gaan.

Minder verregaand, maar maakt het dat ook tot een goed idee? Met name lokaal is er de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd met de Zeker Zijn-boodschap. Een echt alternatief lijkt bovendien zo snel niet voor handen, terwijl de gemeenteraadsverkiezingen al voor de deur staan.

Daarom ditmaal de stelling: met de Zeker Zijn-boodschap kunnen (en gaan) we ons verhaal tijdens de komende campagne goed uitdragen.


Tijd om onze sociaal-democratische droom uit te laten komen

Portret Chris SchoutenChris Schouten

Lijsttrekker in Apeldoorn


‘In de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen moet de PvdA de Zeker Zijn-boodschap zeker weer uitdragen. Decennia is onder de neoliberale droom gewerkt aan het vergroten van de taart. Tegelijk werden allerlei rechten op het gebied van arbeid en sociale zekerheid aangetast. Ook was van een eerlijke verdeling van de taart geen sprake en groeide de ongelijkheid in onze samenleving op allerlei terreinen.

De neoliberale droom is voor velen een nachtmerrie geworden. Hoog tijd dus om onze sociaal-democratische droom te laten uitkomen. Die verandering komt tot samen in de boodschap van bestaanszekerheid voor iedereen, niemand uitgezonderd. Daar moeten we voor gaan.’


Met Zeker Zijn onze campagne goed uitdragen

Portret Betsy WormgoorBetsy Wormgoor

Lijsttrekker in Berkelland


‘De PvdA is een sterk merk: krachtig zichtbaar in haar vuist-in-de-roos-logo. Over de Zeker Zijn-slogan wordt gezegd dat die te traditioneel is en weinig vooruitstrevend en toekomstgericht. Maar met dat oordeel doen we heel veel mensen tekort. De mensen die in deze crisistijd juist snakken naar duidelijkheid en zekerheid over wonen, werken, zorg, onderwijs en klimaat...

Voor een duurzame toekomst wil de PvdA een einde maken aan kansenongelijkheid en strijden we samen voor emancipatie en solidariteit. Daarom stem ik rood. Met de Zeker Zijn-boodschap kunnen we onze missie en onze oplossingen tijdens de komende campagne goed uitdragen.’


We doen het net anders, maar de essentie blijft

Portret Lynn RulkensLynn Rulkens

Lijsttrekker in Roermond


‘In 2018 hebben wij de Zeker Zijn-boodschap echt omarmd in Roermond. Het close-up beeld met de korte en krachtige boodschap beloofde veel. Ik geloof er nog steeds wel in, en toch ben ik ook van mening dat een meer lokaal verhaal nodig is om de PvdA (en de politiek in zijn algemeen) weer dichter bij de mensen te brengen.

De ervaring in Limburg leert, dat mensen sneller voor "een kop" kiezen dan voor een slogan. Wij voeren dus een afwijkende campagne dan de landelijke, maar de essentie van Zeker Zijn blijft overeind: een passend beeld met een korte, maar krachtige boodschap.’


Nog niet helemaal zeker over de campagneslogan

Portret Joop van MontfoortJoop van Montfoort

Lijsttrekker in Vijfheerenlanden


‘We zijn volop bezig met onze verkiezingscampagne en zijn er nog niet helemaal uit of en op welke manier we Zeker Zijn gaan gebruiken. Op het moment overwegen we om dat wel doen, omdat het met name voor de wat oudere kiezers een aantrekkelijke boodschap is. Maar we kijken ook naar andere uitingen, die onze jonge inwoners kunnen aanspreken. Waar we niet over twijfelen, is dat bestaanszekerheid het belangrijkste fundament is van onze standpunten en daarmee ook van onze partij.'


Zeker van Zeker Zijn

Portret Henk VerreckHenk Verreck

Lijsttrekker in Heerlen


‘In eerste instantie twijfelde ik erg of we moesten kiezen voor een landelijke slogan. Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik er van overtuigd raak dat deze slogan goed bruikbaar is. Je kan namelijk vrijwel elk thema, dat lokaal speelt, erachter zetten. Dus Zeker Zijn van goede woningen, inkomen, werk en ga zo maar door.

Het risico is, dat we hier vanwege de grote SP-aanwezigheid ook kwetsbaar op zijn. De SP ziet ons als kwade genieën achter alle zaken, die fout zijn gegaan met de Wmo, jeugdzorg en Participatiewet. Maar risico’s moet je in de politiek niet uit de weg gaan en dus moeten we gaan voor Zeker Zijn.' 


Niet focussen op de slogan alleen

Portret Lukas BurgeringLukas Burgering

Lijsttrekker in Stichtse Vecht


‘Ik heb het altijd wel een goede slogan gevonden. Het is op meerdere manieren bruikbaar en het klinkt ook toegankelijk. Of het in de prullenbak moet of niet vind ik een lastige vraag. Je moet namelijk volgens mij niet focussen op de slogan, maar op de boodschap die er achter zit. Zijn we in staat om als partij aan onze kiezers de belofte van zekerheid waar te maken? Zijn we in staat om voldoende uit te leggen wat we beloven? Kortom, helpt het ons om te communiceren met de kiezer? Overigens, als we niet goed communiceren hoeft dat niet aan de slogan te liggen…’


Afbeelding: Peter Hilz | ANP