Oneerlijk of niet: vliegen moet duurder worden

Centrum voor Lokaal Bestuur • 3 Juli 2022

Het heeft even geduurd, maar eindelijk lijkt er een einde te zijn gekomen aan de onstuimige groei van Schiphol. Natuurlijk helpt het gedwongen schrappen van vluchten door het personeelstekort een handje mee, maar minister Harbers (van de VVD nota bene) werkt aan een plan om het aantal vluchten van 500.000 per jaar terug te brengen naar 450.000. Sowieso goed nieuws voor de omwonenden, die nu kampen met geluidsoverlast en milieuverontreiniging.


Of het ook goed nieuws is voor het klimaat, moet nog worden afgewacht, omdat niet helder is of Lelystad Airport de vluchten over zal nemen. En dat brengt ons automatisch op een voor sociaal-democraten lastig dilemma. Voor het klimaat is het noodzakelijk dat we met zijn allen minder gaan vliegen. Dat kan je onder meer bereiken door het vliegen veel duurder te maken, maar dat betekent wel dat vliegen iets voor de elite wordt. Oneerlijk of acceptabel neveneffect?

Met de vakantie voor de deur luidt ditmaal de stelling: het is goed dat vliegen duurder wordt, ook als dat betekent dat veel minder mensen het zich kunnen veroorloven om met het vliegtuig op vakantie te gaan.


Sociaal zou zijn om er helemaal mee te stoppen 

dorienDorien Visser

Raadslid in Deventer


‘Het is noodzakelijk om snel klimaatmaatregelen te nemen. En wat mij betreft; de vervuiler betaalt. Ik zie het dilemma ook niet. Allereerst vliegen (en soms zelfs vakantie) is al een luxe. Daarnaast hoop ik gezien de staat van het milieu, dat het zo snel mogelijk onbetaalbaar wordt voor heel veel mensen. Het is pas sociaal als we ermee stoppen, zodat íedereen in de toekomst nog een gezond leven kan. Volgens mij moeten we ons de vraag stellen: wat draagt bij aan duurzaam geluk van ons allen?’


Duurdere vliegtickets vergroten de kloof 

Portret Kübra KaraKübra Kara

Raadslid in Zaanstad


'Onze waarden als sociaal-democraten zijn bestaanszekerheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Het verhogen van de kosten van de vliegtickets zal geen impact hebben op de rijken. Voor de (werkende) armen en mensen met middeninkomens zal dat een ander verhaal zijn.

De kloof tussen arm en rijk is nu al groter dan ooit. Duurdere vliegtickets zouden – indirect – betekenen dat deze ongelijkheid groter wordt. We kunnen daarom beter inzoomen op andere factoren. Bijvoorbeeld: “Tot (…) km zijn de trein en/of bus het alternatief.” Zo maken we de rijken niet machtiger en komt er eerlijk beleid voor iedereen.'


Investeer in snellere internationale treinverbindingen 

Portret Amel NamaneAmel Namane

Raadslid in Amsterdam


‘Het is goed dat het aantal vluchten vanaf Schiphol minder wordt. Voor het milieu en het klimaat, voor overlast en voor de gezondheid van mensen die in de buurt wonen en werken. Op dit moment staat de prijs van een ticket niet in verhouding met wat de werkelijke kosten zijn. Niet alleen in geld, maar ook wat het onze samenleving kost. Dat er veel mensen zijn op Schiphol die werken onder slechte arbeidsomstandigheden voor een te laag loon, heeft bijvoorbeeld direct te maken met het streven naar een lage ticketprijs. Dat moeten we niet willen. 

Dus we kunnen beter investeren in een alternatief dat beter is voor mens en natuur. Daarom zetten we ons in Amsterdam ook in voor snellere internationale treinverbindingen die betaalbaar zijn voor meer mensen. Zeker op korte afstanden.’


Laat extra inkomsten van duurdere vliegtickets ten goede komen voor iedereen 

Portret Tom KortinkTom Kortink

Raadslid voor Pro21 in Nijkerk


‘Het is een lastige discussie, omdat het duurder worden van vliegtickets een grote groep van de bevolking raakt. Een groep, die nu nog in aanraking komt met nieuwe culturen en zo nieuwe inzichten kan krijgen. Dus ik zou de vraag graag andersom stellen. Hoe maken we het acceptabel dat de vliegtickets duurder worden? Dit kan door mensen nog steeds nieuwe inzichten in culturen te geven en de inkomsten van de verhoogde vliegtickets niet door te laten stromen naar vervuilende activiteiten of verlagingen van belastingen voor de rijken, maar te investeren in groene en duurzame projecten, die voor iedereen beschikbaar zijn.’


Vliegen is te goedkoop 

Portret Jitske van NoordennenJitske van Noordennen

Raadslid in Harderwijk


‘Het is niet oneerlijk om het vliegen duurder te maken. We hebben tegenwoordig te maken met klimaatverandering. Door de luchtvaart wordt dit probleem nog groter. Vliegen is momenteel te goedkoop. Een vlucht naar Parijs is een tijdje goedkoper geweest dan milieubewust met de trein. Met duurdere vliegtickets zullen er hoogstwaarschijnlijk minder mensen gaan vliegen.

Denkend aan het milieu en de wereld waar we nog eeuwen mee moeten doen, vind ik het daarom goed dat de vluchten duurder worden. Ik hoop dat mensen hierdoor bewuster gaan vliegen en daar waar het kan met de trein zullen gaan.’ 


Onaanvaardbaar als op vakantie gaan elitair wordt 

Portret Rob MeijerinkRob Meijerink

Raadslid voor Samen Lokaal PvdA-GroenLinks in Rijssen-Holten


‘Eens met de stelling. Dat een week in een Turks all-inclusive resort goedkoper is dan een weekje in een vakantiepark in Nederland is achterlijk. Maar ook "de niet-elitaire Nederlander" moet betaalbaar en goed op vakantie kunnen blijven gaan. De trein moet daarom veel goedkoper worden om een goed alternatief te zijn voor vluchten binnen Europa. En misschien is er iets te doen aan de soms wel heel hoge huren in de vakantieparken. Op vakantie gaan mag niet elitair worden, maar dreigt het wel te worden. Dat is onaanvaardbaar!’


AfbeeldingPeter Hilz | ANP