Deze website gebruikt cookies

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet.
Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en reactiemogelijkheiden op blogberichten.
Wil je meer informatie over hoe www.lokaalbestuur.nl om gaat met uw privacy en welke cookies worden opgeslagen, lees dan ons cookiebeleid.

Inloggen mijn CLB

Lokale kwesties, geen anticampagne en uit de bubbel

Jan Chris de Boer

Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen laat de kiezer zijn keuze vaak afhangen van de landelijke voorkeur. Frustrerend, maar niet minder waar. Toch kan je als lokale lijsttrekker wel degelijk het verschil maken door  te kiezen voor thema’s en onderwerpen die in jouw gemeente spelen. 

'We gaan uit van de eigen kracht en voeren zeker geen anticampagne'

portret broere art dalfsem emmen rotterdamLeander Broere
Commissielid & lijsttrekker in Dalfsen

De uitbreiding van het vliegveld Lelystad wordt bij jullie het thema, toch?

‘Nee, juist niet. We vinden er wel een heleboel van, maar kunnen er feitelijk niets mee. Door de Crisis- en Herstelwet heeft de gemeente niets te zeggen over de uitbreidingsplannen. Nee, hier gaat het meer over het overeind houden van de basisvoorzieningen in de kernen. Het huidige college van Gemeentebelangen en CDA heeft de neiging alles te concentreren in Dalfsen, maar wij willen bijvoorbeeld de bibliotheken en consultatiebureaus in de kernen houden. Vooral ook omdat Dalfsen qua oppervlakte een grote gemeente is.

Verder pleiten wij voor uitbreiding van de sociale woningbouw. Er is nu een wachttijd van tweeënhalf jaar en voor een plattelandsgemeente is dat behoorlijk. Wat wij verder belangrijk vinden is dat de gemeente haar houding ten opzichte van de inwoners verandert. Nu wordt Dalfsen op afstand bestuurd, inwoners worden pas in een laat stadium betrokken bij plannen. Toegegeven: niet een sexy onderwerp, maar voor ons wel belangrijk.’

Waar leggen jullie in de campagne de nadruk op?

‘Wij zijn de enige linkse partij die meedoet aan de verkiezingen in Dalfsen. Daarom proberen we iedereen die links is en groen is aan ons te binden. We proberen in gesprek te komen met zoveel mogelijk mensen en gaan regelmatig op pad met mensen die middenin onze gemeenschap staan. Dus met bijvoorbeeld de wijkagent en een welzijnswerker.

Zo proberen we een nog beter beeld te krijgen van wat er in onze gemeente speelt. We gaan dus op pad en doen daarvan verslag via de social media. Die zijn heel belangrijk. We zullen veel online doen, maar in een plattelandsgemeente is persoonlijk contact ook heel belangrijk. Dus we gaan ook canvassen, we zullen ook op de markt staan. We gaan uit van eigen kracht en voeren zeker geen anticampagne.

Je bent nu lijsttrekker, bij de vorige raadsverkiezingen was je campagneleider. Wat heb je geleerd?

‘Het is belangrijk om in een campagne een thema te kiezen waar veel mensen mee te maken hebben. Een thema waar mensen over praten en dat hen bindt. Niet zelf iets verzinnen, maar een thema nemen dat speelt onder de mensen. Om daarachter te komen, moet je mensen opzoeken. Dus weg uit de verkiezingszaaltjes. En ik vind dat we vier jaar geleden de social media hebben onderschat.’

'Canvassen moet je inderdaad niet meer doen'

portret wanders art dalfsen emmen rotterdamRaymond Wanders
Fractievoorzitter & lijsttrekker in Emmen

Wat zijn de thema’s in Emmen?

‘Het zal gaan over wonen en dan vooral over de bouw van voldoende betaalbare woningen. Geld en daarmee meer werkgelegenheid is een ander belangrijk thema hier. En hoewel Emmen de veiligste gemeente van de G38 is (de grootste 38 gemeenten in Nederland, red.) verwacht ik dat ook veiligheid weer een thema zal zijn.’

Welke strategie voeren jullie?

‘Je strategie geef je toch niet zomaar prijs? Kijk, je campagne is afhankelijk van het aantal vrijwilligers dat mee wil helpen. Voor de raadsverkiezingen van 2006 hebben we drie weken campagne gevoerd. Elke avond gingen dertig mensen de straten in om te canvassen. Echt elke avond! Dat krijg ik nu niet meer voor elkaar.’

Gaan jullie nog canvassen of is dat iets van vroeger?

‘Canvassen moet je inderdaad niet meer doen. Je bereikt er ook veel te weinig mensen mee. Dus moet je op zoek naar alternatieven en dan kom je al snel uit bij de social media. Je moet je realiseren dat het medialandschap snel verandert. Twintig jaar geleden had bijna iedereen een abonnement op een regionale krant. Nu halen mensen als het meezit hun nieuws van nu.nl en als het tegenzit van De Speld. De interesse in de lokale politiek is in die tijd ook afgenomen. Daarom moet een campagne, vind ik, minder op politiek gericht zijn. Laten we de ontspanning zoeken, de gezelligheid. Al willen we natuurlijk wel graag weten wat de mensen in onze gemeente vinden van en voelen bij de PvdA.’

Wat heb je geleerd van de raadscampagne van vier jaar geleden?

‘Toen lieten we onze campagne voor een deel bepalen door wat anderen wilden. Er waren negen verkiezingsbijeenkomsten belegd. Elke avond had je het over dezelfde thema’s en zag je dezelfde mensen. Die discussieavonden leveren geen stem extra op. Verder maken raadsleden de fout door in gesprekken met mensen het steeds over politiek te willen hebben. We denken dat iedereen politiek net zo belangrijk vindt als wijzelf. Maar het gaat de mensen voornamelijk om gevoel, om sentiment. Wij redeneerden teveel vanuit de ratio. Dat gaan we nu anders doen.’

'Face to face, echt in contact staan werkt veel beter dan Facebook'

portret kathmann art dalfsen emmen rotterdamBarbara Kathmann
Raadslid & lijsttrekker in Rotterdam

Wat is de campagnestrategie van de PvdA?

‘Het belangrijkste is dat we duidelijk maken dat we klaar zijn met de haat en angst die populistische partijen zaaien. In Rotterdam doen we veel als eerste. Het zou mooi zijn als we in 010 als eerste het populisme de stad uit kunnen jagen. Het populisme van de PVV, Leefbaar Rotterdam en DENK geeft ons geen betaalbare woningen, banen, goed onderwijs voor onze kinderen of veiligheid. Erger nog: deze partijen maken alle problemen alleen maar groter. De oplossingen van de PvdA en gelukkig ook van een aantal andere partijen helpen Rotterdam en de Rotterdammers wel verder.’

Hoe gaan jullie zoveel mogelijk kiezers bereiken in de wetenschap dat de lokale journalistiek veel aandacht zal hebben voor de strijd tussen Leefbaar Rotterdam en nieuwkomer PVV?

‘Campagne voer je voornamelijk op straat en via de social media. De aandacht die er inderdaad vast zal zijn van lokale media voor de strijd tussen twee populistische partijen is hartstikke zonde. Ik hoop met de PvdA te bewijzen dat het gaat om volksvertegenwoordiger zijn, niet om de politicus uit te hangen.’

Heeft bijvoorbeeld canvassen nog zin of zetten jullie alles in op social media?

‘Canvassen heeft zeker zin. Dat doen we dan ook jaar in jaar uit. Mensen bevragen over waar ze tegen aan lopen in hun straat, wijk of stad, daar werk van maken en hen vervolgens laten weten wat de uitkomst was. Dat is waar politiek over gaat. Dat mensen zich gehoord voelen. Face to face, echt in contact staan werkt veel beter dan Facebook.’

Wat heb je geleerd van vorige campagnes?

‘Ik heb veel gekeken naar andere campagnes. Van andere partijen en campagnes in het buitenland. Wat je daar vooral van leert is dat de tijden in rap tempo veranderd zijn. En dat veel campagnetheorieën niet meer opgaan in deze tijden van populisme, trolaccounts en influencers. Het vertrouwen in de politiek is weg. Het enige dat je dan nog te doen staat tijdens de campagne is, behalve goed zichtbaar zijn natuurlijk, jezelf blijven, geloven in waar je voor staat, geloven in de sociaal-democratie. Eerlijk zijn, ook over fouten die je als partij hebt gemaakt. Laten zien dat je een volksvertegenwoordiger bent die wars is van politieke spelletjes. Er is een grote behoefte aan oprechtheid, dat gevoel heb ik. Vanuit die behoefte ben ik ook de politiek in gegaan.’


Afbeelding: Joyce Letschert | PvdA Rotterdam

Uit publicatie Lokaal Bestuur, Jaargang 41 nr. 4
Reageer

Gerelateerde artikelen:

Jacqueline Kalk

Hebzucht in een digitaal jasje

Lees artikel

Kirsten Verdel

Trouw aan de mensen en de idealen

Lees artikel

Marjolein Wessels

Flexwerkers en mensen met arbeidsbeperking de dupe van kabinet

Lees artikel