Deze website gebruikt cookies

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet.
Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en reactiemogelijkheiden op blogberichten.
Wil je meer informatie over hoe www.lokaalbestuur.nl om gaat met uw privacy en welke cookies worden opgeslagen, lees dan ons cookiebeleid.

Inloggen mijn CLB

Brabantse bravoure

Kirsten Verdel

Van oudsher deed de PvdA het goed in de Brabantse grote drie. De uitslagen in Breda, Tilburg en Eindhoven lagen vaak boven het landelijk gemiddelde. Bij de laatste Kamerverkiezingen was dat helaas anders. Zelfs in Eindhoven, waar de PvdA in 2014 nog de grootste partij bleef, dook de partij onder het landelijke gemiddelde. Desondanks is er bij de lijsttrekkers geen sprake van wanhoop. Integendeel: alle drie gaan vol vertrouwen de campagne in.

'De agenda van de straat staat centraal'

portret celikWie: Yusuf Celik

Wat: Fractievoorzitter & lijsttrekker in Tilburg

De PvdA deed het in maart niet goed in Tilburg. Waarom?

‘We scoorden een procent lager dan het landelijk gemiddelde. Tilburg is een studentenstad en jongeren stemden niet op de PvdA. Daarnaast zijn er in Tilburg relatief veel laagopgeleide mensen met een laag inkomen. Ook die groep stemde in maart niet op ons. Tot slot heeft DENK veel gewonnen onder de minderheden.’

Hoe kijk je aan tegen de komende verkiezingen?

‘We waren altijd de grootste in de stad, maar gingen bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen van elf naar vijf zetels. En dat was nota bene inclusief een restzetel. Als we de landelijke peilingen aanhouden komen we ongeveer op vier uit, maar zes moet kunnen.’

Welke thema’s hebben jullie uitgekozen?

‘We willen politiek dichtbij mensen organiseren. De agenda van de straat staat centraal. We hebben het stadhuis ingeruild voor een vergaderplek in een wijkcentrum in de armste buurt van Brabant. Dat is heel verhelderend. We merken bijvoorbeeld dat veel zaken in de praktijk slechter geregeld zijn dan de gemeentehet op papier heeft gezet.’

Maar weet je je als PvdA dan zichtbaar en onderscheidend te maken?

‘We richten ons op drie punten: werk, bestaanszekerheid en goede gezondheid voor iedereen. Daar gaan onze raadsvragen over en dienen we initiatieven over in. Omdat de wethouder niet echt een antwoord op de armoedeproblematiek heeft, hebben wij bijvoorbeeld een armoede challenge georganiseerd. Daarbij kunnen Tilburgers ideeën pitchen. Door te zoeken naar innovatieve oplossingen onderscheiden we ons echt van de andere partijen.’

Wat is jullie campagnestrategie?

‘We gaan onze boodschappen rondom de drie thema’s overal zo veel mogelijk herhalen. Daarbij maken we gebruik van oude en nieuwe kanalen. Dus van verkiezingskranten en flyers, maar ook van social media. We richten ons dan specifiek op bepaalde wijken. En we kiezen voor een onorthodoxe aanpak. Meer vanuit het activistische, dan vanuit het stadhuis. Zo organiseren we rond de thema’s aanvullende activiteiten, zoals een pubquiz, een nieuwe challenge en een actie rond de zorg.’

Kunnen jullie los komen van het sentiment over de landelijke PvdA?

‘Dat is natuurlijk lastig. Uit onderzoek blijkt dat je lokaal maximaal twee zetels verschil kunt maken. Dat zouden 3000 à 4000 stemmen zijn. We hebben dus ook een winwijkanalyse gemaakt om de zwevende kiezer op te sporen, daar focussen we dus extra op.’

'Hoe zorgen we ervoor dat iedereen erbij hoort?'

portret haaghWie: Miriam Haagh

Wat: Wethouder & lijsttrekker in Breda

Hoe is de situatie in Breda?

‘Met elf zetels zaten we in 2006 op onze top. Inmiddels zijn dat er vier. Na maart 2018 hoop ik dat dat er zes zijn, maar met de huidige peilingen lijken er eerder twee af te gaan. Toch heb ik er alle vertrouwen in. We zaten de afgelopen vier jaar in het college en hebben echt een sterk profiel neer kunnen zetten.’

Wat is jullie campagnestrategie?

‘Niet te veel praten over beleid, maar dat beleid een gezicht geven. Veel mensen worden bijvoorbeeld buitengesloten doordat ze moeite hebben met lezen en schrijven. Met de digitalisering van de samenleving wordt het voor die groep steeds moeilijker. Toen de dienst afvalservice op een tablet moest gaan werken en bleek dat 65 werknemers moeite hadden met lezen en schrijven, hebben we hen meteen taallessen onder werktijd gegeven. Op die manier werd voorkomen dat die groep straks niet meer mee kan.’

Wat zijn jullie speerpunten?

‘Veel is vrijer geworden en mensen kunnen beter hun eigen richting bepalen. Voor veel mensen pakt dit positief uit, maar een groep vindt het te ingewikkeld en raakt achterop. Ons belangrijkste speerpunt is om die groep te helpen. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen er bij hoort?’

Welke campagnemiddelen gaan jullie gebruiken?

‘Social media om het bereik zo groot mogelijk te maken. Daarbij hebben we een unieke insteek. Andere partijen laten filmpjes met eigen politici zien die iets over anderen zeggen. Wij vragen juist mensen om iets over ons te zeggen of om te vertellen wat hen bezig houdt. Zo min mogelijk zenden dus, het gaat om de Bredanaars zelf.’

'We hebben de afgelopen vier jaar veel bereikt, die trots gaan we zeker uitdragen'

portret torunogluWie: Yasin Torunoglu

Wat: Wethouder & lijsttrekker in Eindhoven

Wat ging er mis in Eindhoven?

‘We hebben normaal gesproken altijd een net iets betere uitslag in Eindhoven dan landelijk. Maar in maart was het tegenovergestelde het geval. In de winwijken verloren we vooral van de PVV, maar ook van de VVD en D66. Juist van de rechtsere partijen dus. Als je kijkt naar de belangrijkste thema’s die daar spelen dan zijn het zorg, armoede en werkloosheid. Onze kiezers zijn of niet komen opdagen of ze hebben uit onvrede op de PVV gestemd. Maar bovenal zijn ze natuurlijk ontevreden geweest over het kabinetsbeleid.’

Wat nu?

‘We hebben de ambitie om de grootste te blijven. Onze goede uitslag in 2014 had te maken met een goede campagne en een lijst met veel bekende gezichten. Ook voor 2018 moet dit kunnen. We richten ons op onze dertig winwijken en kiezen voor een sterk persoonsgerichte campagne. Daarmee hopen we 15.000 stemmen te krijgen. Omgerekend komt dat neer op elf zetels (een winst van 3 zetels ten opzichte van 2014, red.). Om die kiezers binnen te halen, zoeken we aansluiting met sleutelfiguren uit de samenleving. Mensen van de voedselbank, sportclubs en dergelijke. Ze hoeven niet per se op de lijst, maar kunnen ons wel steunen door zich voor ons uit te spreken. We hebben de afgelopen vier jaar behoorlijk wat bereikt, zeker op economisch en sociaal gebied. Die trots op onze stad gaan we zeker uitdragen.’

Welke campagnemiddelen zetten jullie in?

‘Op social media gebruiken we vooral filmpjes. Verder sluiten we aan bij vrijwilligersactiviteiten. We gaan bijvoorbeeld mee met een clubje dat zwerfafval opruimt. Na afloop bedanken we hen en roepen we mensen op zich ook aan te sluiten. Dat levert veel goodwill op.’

 

Afbeelding: Flickr PvdA

Uit publicatie Lokaal Bestuur, Jaargang 41 nr. 3
Reageer

Gerelateerde artikelen:

Wouter van der Schaaf

Afdelingen op weg naar maart 2017 (en 2018)

Lees artikel

Jan Erik Keman

Ideeën shoppen met de sociaal-democratische beginselen in het achterhoofd

Lees artikel

Jacqueline Kalk

Column Jacqueline: Blik vooruit

Lees artikel